Aktualności

2012-10-25

Czy jesteś już gotowy na zmiane czasu!

Zmiana czasu

 

Zmiana czasu zbliża się wielkimi krokami – niektórzy czekają na nią wierząc, iż zyskają dodatkową godzinę wypoczynku – nic bardziej mylnego. Dwa razy w roku nasz organizm jest zmuszony do przestawienia swojego rytmu i niestety nie wpływa to korzystnie na naszą zdolność koncentracji czy poziom energii życiowej w ciągu dnia.

Po zmianie czasu często chodzimy niewyspani, poddenerwowani i wiecznie zmęczeni. Wszystkie te symptomy wynikają z prostej przyczyny – dla naszego organizmu każda zmiana funkcjonowania stanowi zakłócenie jego rytmu. Ta pozornie „dodana” godzina snu potrafi sprawić iż przez kilka dni będziesz chodził „rozregulowany”.

 

 

CZY FAKTYCZNIE ZYSKUJEMY?

Zmiana czasu jest zabiegiem nienaturalnym dla naszego organizmu, który funkcjonuje według własnego rytmu. Okazuje się, iż każda zmiana w rytmie naszego organizmu, która zmusza go do pracy w innych porach niż wtedy, gdy sam odczuwa taką potrzebę jest niekorzystna. Zmęczenie z reguły najbardziej odczuwają osoby, które prowadzą ustabilizowany tryb życia – wstają i kładą się spać codziennie o tej samej godzinie. Nie bez powodu zmiana czasu odbywa się w weekend – mówi nasz ekspert Michał Szkutek, kierownik  Salonu Hästens Concept Store - dzięki temu ludzie łatwiej znoszą negatywne skutki przejścia na czas zimowy.

 

 

ZDRZEMNIJ SIĘ

Pomocnym narzędziem w radzeniu sobie ze zmianą czasu może być popołudniowa drzemka. Specjalista ds. zaburzeń snu, dr Michał Skalski, uważa, że taki krótki wypoczynek korzystnie wpływa na organizm. Zegar biologiczny, który reguluje w naszym organizmie między innymi poziom czuwania i senności – mówi dr Michał Skalski - miedzy 14 a 16 znacząco obniża poziom czuwania. A więc drzemka popołudniowa jest naturalną funkcją naszego zegara biologicznego. Ta senność popołudniowa nie jest tak duża jak nocna, stąd i drzemka nie jest tak głęboka jak sen nocny, dlatego też jej rolą nie jest zastąpienie snu, tylko krótki wypoczynek i regeneracja psychiczna, żeby być bardziej aktywnym w drugiej części dnia. Według NASA popołudniowa drzemka może zwiększyć produktywność nawet o 35%, a umiejętność podejmowania decyzji aż o 50%!

 

 

DOBRY SEN MIMO WSZYSTKO

Na fakt zmiany czasu nie masz niestety wpływu, jednak masz wpływ na to, jak przygotujesz do niej  swój organizm. Podstawą jest wygodne, wykonane z naturalnych materiałów łóżko – by każda godzina poświęcona na sen naprawę się liczyła i w rezultacie dostarczała ci maksymalny stopień wypoczynku. Powinniśmy zadbać o to, aby środowisko w którym śpimy było jak najbardziej naturalne i sprzyjające śnieniu najwyższej jakości - mówi Michał Szkutek - Nasi klienci zyskują wspaniały, regenerujący sen już w momencie zakupu łóżka Hästens – dodaje Szkutek.

 

 

DIABEŁ TKWI W SZCZEGÓŁAC

Kolejnym ważnym aspektem jest przygotowanie sypialni – przewietrz ją, wyłącz laptopa i telewizor. Rozkoszuj się ciszą. Daj sobie czas na relaks przed snem. Pamiętaj, że nawet zimą temperatura w twojej sypialni nie może być zbyt wysoka – utrudni to zasypianie. Zadbaj, aby temperatura oscylowała między 18 a 22ºC.

Na kilka godzin przed zaplanowanym wypoczynkiem unikaj wszelkich używek takich jak papierosy, alkohol, czy kawa – niepotrzebnie pobudzą organizm i mogą spowodować problemy z zasypianiem. Pozwól sobie na sen bez nastawionego budzika – obudzisz się wtedy, kiedy naprawdę będziesz wyspany. Pamiętaj, że naprawdę warto przywiązywać wagę do rytuałów związanych ze snem – czasem ich pominięcie może być pierwszym krokiem do bezsenności.